Camilla Hansen og Caroline Feiffer – den ene en skaber, den anden en opdagelsesrejsende i hospitalitetens verden. Vi beundrer dem begge for deres blik for den oplevelse, der tilfredsstiller sanserne og bliver hængende i sindet.
Den Michelin-belønnede restaurant Alouette blev grundlagt i 2018 af parret Camilla Hansen og Nick Curtin med et ønske om at skabe en bæredygtig fremtid for gastronomien. Alouette tilbyder en fine dining-oplevelse, hvor landmænd og deres råvarer er i centrum, og hvor hver eneste detalje er tænkt til ende og behandlet med omhu. For nylig flyttede restauranten til nye rammer i hjertet af København og gennemgik en omfattende renovering i samarbejde med Studio David Thulstrup.
Under årets 3daysofdesign var vi værter for en paneldebat med temaet The Art of Welcoming, hvor vi talte med stemmer fra hospitality-verdenen. I samtale med Camilla Hansen og Caroline Feiffer undersøgte vi, hvordan intention og omsorg former de rum, der drager os ind.
Rejse- og designredaktør Caroline Feiffer er, hvad man kunne kalde en erfaren gæst. Hun har et skarpt øje for æstetik, hvilket skinner igennem i hendes poetiske rejsekurateringer for internationale medier og på hendes digitale platform Via Oltra – et inspirerende visuelt univers med fokus på hospitality og design. Her guider Caroline os til fortryllende, genopladende steder og taler for en helhjertet og smuk måde at leve på.
Den Michelin-belønnede restaurant Alouette blev grundlagt i 2018 af parret Camilla Hansen og Nick Curtin med et ønske om at skabe en bæredygtig fremtid for gastronomien. Alouette tilbyder en fine dining-oplevelse, hvor landmænd og deres råvarer er i centrum, og hvor hver eneste detalje er tænkt til ende og behandlet med omhu. For nylig flyttede restauranten til nye rammer i hjertet af København og gennemgik en omfattende renovering i samarbejde med Studio David Thulstrup.
Under årets 3daysofdesign var vi værter for en paneldebat med temaet The Art of Welcoming, hvor vi talte med stemmer fra hospitality-verdenen. I samtale med Camilla Hansen og Caroline Feiffer undersøgte vi, hvordan intention og omsorg former de rum, der drager os ind.
Rejse- og designredaktør Caroline Feiffer er, hvad man kunne kalde en erfaren gæst. Hun har et skarpt øje for æstetik, hvilket skinner igennem i hendes poetiske rejsekurateringer for internationale medier og på hendes digitale platform Via Oltra – et inspirerende visuelt univers med fokus på hospitality og design. Her guider Caroline os til fortryllende, genopladende steder og taler for en helhjertet og smuk måde at leve på.
Camilla, er der en bestemt følelse, du ønsker at vække hos dine gæster?
CH: En følelse af rolig nysgerrighed. Som at være et sted, der føles velkendt, men stadig nyt. Det handler ikke om at imponere – det handler om dybde. Gæsterne skal gå derfra med en fornemmelse af at have fået indsigt i noget særligt, uden at det er blevet råbt ud. Vi vil gerne have, at folk føler sig taget hånd om, inspireret – og måske en smule overraskede.
Kan du fortælle om en hospitality-oplevelse, der har gjort særligt indtryk?
CF: Denne særlige oplevelse stammer fra en rejse for nogle år siden. Vi ankom efter en lang rejse til foden af en stejl klippe på Amalfikysten, hvor en trappe førte op til et sted, der virkelig har sat sig fast i hukommelsen. Den måde, et sted tager imod én på ved ankomst, er en tydelig indikator for, hvor meget der bliver lagt mærke til detaljerne. I dette tilfælde blev vi mødt af en skyggefuld terrasse: hvide duge, der blafrede i havbrisen, strøget til perfektion; en lang bænk med en tyk, stribet hynde inviterede os til at slå os ned med udsigt over havet. Duften af nyvaskede tekstiler og friske citrusblomster fyldte luften, og der blev serveret en forfriskende lemonade. Navnet Casa Privata indkapsler følelsen af dette sted perfekt – et privat hjem væk fra hjemmet, og et fint eksempel på, hvorfor miljøer, der taler til sanserne og vækker følelser, er så vigtige i hospitality.
Camilla, er der en bestemt følelse, du ønsker at vække hos dine gæster?
CH: En følelse af rolig nysgerrighed. Som at være et sted, der føles velkendt, men stadig nyt. Det handler ikke om at imponere – det handler om dybde. Gæsterne skal gå derfra med en fornemmelse af at have fået indsigt i noget særligt, uden at det er blevet råbt ud. Vi vil gerne have, at folk føler sig taget hånd om, inspireret – og måske en smule overraskede.
Kan du fortælle om en hospitality-oplevelse, der har gjort særligt indtryk?
CF: Denne særlige oplevelse stammer fra en rejse for nogle år siden. Vi ankom efter en lang rejse til foden af en stejl klippe på Amalfikysten, hvor en trappe førte op til et sted, der virkelig har sat sig fast i hukommelsen. Den måde, et sted tager imod én på ved ankomst, er en tydelig indikator for, hvor meget der bliver lagt mærke til detaljerne. I dette tilfælde blev vi mødt af en skyggefuld terrasse: hvide duge, der blafrede i havbrisen, strøget til perfektion; en lang bænk med en tyk, stribet hynde inviterede os til at slå os ned med udsigt over havet. Duften af nyvaskede tekstiler og friske citrusblomster fyldte luften, og der blev serveret en forfriskende lemonade. Navnet Casa Privata indkapsler følelsen af dette sted perfekt – et privat hjem væk fra hjemmet, og et fint eksempel på, hvorfor miljøer, der taler til sanserne og vækker følelser, er så vigtige i hospitality.
Taste, smell, sound, touch and what meSmag, duft, lyd, berøring og det, øjet møder, bliver hos os og forbinder os med et sted og en tid.ets the eye stay with us, connecting us to a place and a time.
Hvordan spiller den kulinariske oplevelse og de fysiske rammer sammen om at skabe en helhed?
CH: Begge er bygget på samme fundament: håndværk, nysgerrighed og omhu. Maden og rummet taler samme sprog. Intet er der kun for syns skyld. Og alt - fra den håndlavede keramik til historierne bag retterne - forbinder sig tilbage til de mennesker og producenter, vi arbejder med.
Hvad er efter din mening de komponenter, der gør et hotel til en ekstraordinær oplevelse?
CF: Jeg længes efter at vende tilbage til et hotel, når alt stemmer overens, når jeg har følt mig hjemme og inspireret. Jeg er æstetiker og holder af autenticitet, og derfor er visuelle omgivelser vigtige for mig, ligesom service og madscenen. Jeg sætter pris på den usædvanlige tanke i detaljerne. Når nogen har gjort en ekstra indsats for at gøre et ophold mindeværdigt, skaber det instinktivt en forbindelse til et sted.
Hvordan er interiøret på alouette formet til at understøtte den intention?
CH: Rummet er skabt med intention – intet er tilfældigt. Vi har haft fokus på akustik, lys og materialer for at skabe et roligt og taktilt miljø. Der er ikke kunst eller dekoration bare for dekorationens skyld. I stedet er det håndværket, der fortæller historien – i træet, stålet, den svenske granit. Alt er valgt ud fra, hvordan det føles, lyder og holder over tid.
Hvilken rolle spiller interiørdesign I oplevelsen af et hotel?
CF: Jeg mener, at design spiller en af de vigtigste – hvis ikke den vigtigste – rolle i at forme stemningen af et ophold, særligt i dag. Det har aldrig været nemmere at få en fornemmelse af et sted; et kig på en geotag afslører både det smukke og det mindre flatterende. Derfor er det vigtigt at være tydelig og konsistent i sit designmæssige narrativ. Design forbinder hoteller med mennesker gennem en fælles fascination for et æstetisk sprog.
Hvordan spiller den kulinariske oplevelse og de fysiske rammer sammen om at skabe en helhed?
CH: Begge er bygget på samme fundament: håndværk, nysgerrighed og omhu. Maden og rummet taler samme sprog. Intet er der kun for syns skyld. Og alt - fra den håndlavede keramik til historierne bag retterne - forbinder sig tilbage til de mennesker og producenter, vi arbejder med.
Hvad er efter din mening de komponenter, der gør et hotel til en ekstraordinær oplevelse?
CF: Jeg længes efter at vende tilbage til et hotel, når alt stemmer overens, når jeg har følt mig hjemme og inspireret. Jeg er æstetiker og holder af autenticitet, og derfor er visuelle omgivelser vigtige for mig, ligesom service og madscenen. Jeg sætter pris på den usædvanlige tanke i detaljerne. Når nogen har gjort en ekstra indsats for at gøre et ophold mindeværdigt, skaber det instinktivt en forbindelse til et sted.
Hvordan er interiøret på alouette formet til at understøtte den intention?
CH: Rummet er skabt med intention – intet er tilfældigt. Vi har haft fokus på akustik, lys og materialer for at skabe et roligt og taktilt miljø. Der er ikke kunst eller dekoration bare for dekorationens skyld. I stedet er det håndværket, der fortæller historien – i træet, stålet, den svenske granit. Alt er valgt ud fra, hvordan det føles, lyder og holder over tid.
Hvilken rolle spiller interiørdesign I oplevelsen af et hotel?
CF: Jeg mener, at design spiller en af de vigtigste – hvis ikke den vigtigste – rolle i at forme stemningen af et ophold, særligt i dag. Det har aldrig været nemmere at få en fornemmelse af et sted; et kig på en geotag afslører både det smukke og det mindre flatterende. Derfor er det vigtigt at være tydelig og konsistent i sit designmæssige narrativ. Design forbinder hoteller med mennesker gennem en fælles fascination for et æstetisk sprog.
Vi Anbefaler
Der er steder, vi passerer igennem, og steder, vi synker ned i. Vi lever i bevægelse, men at designe til afslapning er at anerkende rummet imellem – de stille øjeblikke, der forbinder os til et sted, til os selv, til hinanden. Det er i disse rum, historier deles, latter hænger ved, og eftertænksomme øjeblikke får plads til at slå rod. Loungen bliver et fristed for fællesskab, et sted for afslapning.